Skip to main content

EHBO - Crisiscommunicatie

Daar sta je. Je telefoon is roodgloeiend, mensen om je heen weten niet wat er moet gebeuren, je hebt het gevoel dat als wat je nu zal zeggen of doen, de crisis alleen maar erger zal maken.

Crisiscommunicatie doe je voor een crisis uitbreekt.

Een goede crisiscommunicatievoorbereiding kan ervoor zorgen dat als er zich echt eens een crisis zou voordoen, je tenminste een structuur en afsprakenset hebt om op terug te vallen.

Samen kunnen we jouw organisatie communicatief voorbereiden op een mogelijke crisis. Als je organisatie zich in een crisis bevindt, bel me zodat ik je kan bijstaan.

En eens de crisis achter de rug is, kunnen we samen een plan opmaken voor mocht een volgende crisis zich aandienen.

Werkervaring

Eigenlijk werd de pandemie al veel vroeger verwacht! In 2006 richtte de federale regering het interministeriële commissariaat influenza op. De schrik zat er stevig in dat de vogelgriep zou muteren en overslaan op de mens. Mensen zonder weerstand tegen dit nieuwe virus, zouden massaal ziek vallen en het openbare leven zou ontwricht raken.

Klinkt herkenbaar, niet? Het interministeriële commissariaat kreeg als taak een crisisplan op te stellen en ik was verantwoordelijk voor het communicatieluik. 1 jaar en heel wat overlegmomenten later, lag het plan op tafel. De gevreesde pandemie bleef toen gelukkig uit.

Wist je dat?

Begin mei 2021 lekte uit dat Veerle Heeren (CD&V), burgemeester van Sint-Truiden, ervoor gezorgd had dat zijzelf, enkele familieleden en kennissen versneld een coronavaccin ontvingen. De publieke verontwaardiging was terecht groot.

De druk op burgemeester Heeren nam snel toe en een mea culpa kon niet uitblijven. Hoewel de burgemeester haar crisiscommunicatie grondig voorbereid had met haar team, vallen er enkele cruciale lessen te leren uit haar deplorabele optreden in het VTM-journaal. Als kijker merk je onmiddellijk dat haar antwoorden te voorgekauwd zijn. Ze onderstreept dat zelf nog eens extra door te spieken naar haar uitgeprinte voorbereiding tijdens het interview. Dat haar woordvoerder zich vanop de zijlijn ook nog eens gaat moeien, ondergraaft de boodschap al helemaal.

De allerpijnlijkste les is echter: zelfs een grondig voorbereide communicatie kan niet rechttrekken wat krom is. Het enige wat je in zo een situatie kan doen, is zo oprecht mogelijk je excuses aanbieden. Vanuit het hart, niet vanuit een voorgekauwde en defensieve voorbereiding.

Hier kan je het TV-optreden van burgemeester Veerle Heren herbekijken.

Kernwoorden

  • Van verhelpen naar voorkomen

  • "On call" bij problemen

  • Support

Never waste a good crisis

Winston Churchill